måndag 29 oktober 2012

Kavlar upp ärmarna

För knappt ett dygn sedan tog en lång väntan slut. Väntan på att kommunalvalet är över. Med en förhoppning om att jag skulle vara en av stadens fullmäktigeledamöten. Och det gick vägen! Jag är riktigt, riktigt rörd över antalet röster.

Som fullmäktige kommer jag givetvis att ta ställning till frågor av varierande slag. Och jag är tacksam över att mina väljare anser mig ha tillräckligt med sunt förnuft för att vara med och påverka riktningen i vår stad.

Men det känns ändå speciellt fint att jag starkt känner att rösterna också är till för att stöda de frågor jag vill bevaka.  Tänk att över 250 människor ger sitt stöd till "den lilla"  människan i samhället! Till dem som kanske annars inte får sin röst hörd. 

Jag har gett mig ett inre löfte om att jag kommer att göra mitt bästa för att låta deras röst komma fram. Högt och ljudligt!

Det första mötet har inte ännu hållits men jag håller nu på att kavla upp ärmarna. Det är nu arbetet börjar. Jag lärde mig under min tidigare period att man inte kan ta alla fighter på en gång: det gäller att välja sina kamper noggrannt för att få resultat. Det gäller att i små steg, envist som attan, jobba med frågorna.

Jag kommer att inleda min period som politiker med tre åtgärder:
  1. motionera om förebyggande familjestöd, typ hemservice, till familjer i svåra situationer. Servicen ska kunna fås utan att familjen blir ett barnskyddsfall som läget nu ofta är. Här kan du läsa hur det kan gå. Fallet är från Helsingfors men liknande fall finns likväl här. Tackar fina Lejonmamman Monica som gett intervjun!
  2. samla en informell grupp människor som har en egen bakgrund inom missbruket. Jag vill lyssna på dem, låta dem berätta sin syn. Vi ska sedan tillsammans se över stadens missbruksservice, sett ur ett klientperspektiv. Jag kommer att använda mig av deras erfarenheter (och givetvis även lyssna till fina tjänstemän!) när jag sedan genom politiken påverkar stadens missbruksvård.
  3. Lova mig själv att inte låta politiken ta huvudrollen i mitt liv! Huvudrollen har - och ska även framöver ha - min familj.
Så sådana funderingar så här dagen efter valet. TUSEN TACK till alla väljare! Jag är taggad som tusan : )

Avslutar med kloka orda av Blaise Pascal (1623-1662):

"Rättvisa och makt bör följas åt; och det bör ordnas så, att det rätta blir starkt och det starka rätt" 



2 kommentarer:

Linda sa...

Grattis!
Jag är övertygad om att du kommer att göra ett utmärkt jobb.
H. en av de 250... ;)

anneli sa...

Näiden tavoitteiden ja tukenasi on helppo seisoa. Ole armollinen itsellesi.