onsdag 11 december 2013

Om jag ångrar någon text?

Om två veckor har det gått 2 ½ år sedan jag började skriva denna blogg. Ibland mer intensivt, ibland med långa pauser. Ibland har texterna varit rätt vardagliga, ibland skrivna med tårar på tangentbordet.

Jag har fått frågan om jag inte ångrar min öppenhet? Om jag ångrar någon text? Om bloggen inte gör mig sårbar inför andra?

Enligt sociologen Brené Brown tror många av oss att sårbarhet är detsamma som svaghet. Att vi inte vill visa oss "svaga" inför andra genom att visa våra sanna känslor. Brown vill dock utmana oss: tänk om just sårbarheten egentligen är en kraftkälla? En styrka? Om vi inte visar vilka vi verkligen är, skapar vi ett avstånd till de människor, känslor och händelser som ger våra liv mening och riktning.

Jag upplever att just genom att visa på min sårbarhet, min mänsklighet och mina känslor har jag knytits an till en livsriktning jag inte skulle ha utan blottläggandet. 

De senaste 2 1/2 åren har varit en livsskola utan like. En livsskola som innehållit allt mellan att den låtit mig hålla handen på den gravt handikappade människan på boendet till att på vår självständighetsdag ta landets presidentpar i hand.

Skulle det ha hänt utan bloggen? Utan att jag visat min sårbarhet? Tror inte det.

Mitt svar är alltså nej: jag ångrar ingen av texterna och inte min öppenhet på bloggen. Känner mig inte heller sårbar på grund av bloggen. Sårbar skulle jag nämligen vara även utan den, jag är ju människa! 

Men genom att visa min sårbarhet vill jag beröra. För genom att ibland beröra dina känslor tror jag att förståelsen och kunskapen om oss i landet Annorlunda kan öka. Och det är ju liksom det som är hela poängen med denna blogg : )

4 kommentarer:

vagsvall sa...

Tack än en gång. Du öppnar ofta våra ögon för det väsentliga. Mjukt vänligt och som det verkar med glimten i ögat. Du berör. God Jul

Anonym sa...

Ödmjukt tack för dina inlägg, jag befinner mig i samma situation som du och känner så med er i er situation. varma kramar från Regina

Tina sa...

Håller med dig fullständigt ! Kram

Ninette sa...

Vilket härligt inlägg! känner igen mej i en hel del av det du skriver (och har också lyssnat på Brené Brown och varit impad av den föreläsningen!)
Hoppas du får en fin julhelg, kram!