onsdag 12 februari 2014

Delaktighet, sammanträffande och själablottande

Jag har haft förmånen att i dagarna två få tala om delaktighet och påverkansmöjligheter. I går i Helsingfors och i dag i Vasa. Huvudtemat var hur få barn och unga mera delaktiga, speciellt barn med funktionshinder. Ann-Mari Stenhammar från Sverige var med och föreläste. Ett sant nöje att få lyssna på henne. Här kan du lyssna på hennes intervju på radion. 

På flyget hem i går hände annars ett märkligt sammanträffande. Jag sov sött hela flyget, efter att kvinnan bredvid mig och jag artigt lett lite mot varandra. Så där som man brukar göra när man sitter 5cm från varandra.

När vi landar i Vasa vaknar jag och vi ler artigt till varandra igen. Jag frågar om det är hennes första gång till Vasa och vi börjar "small-talka". Och så är det ju hon, Kay Mills från Skottland! 

Kay som förutom att vara känd för att jobba med handikappade också jobbar med marginaliserade & missbrukare. Henne som jag så väldans gärna skulle gå och lyssna på senare i veckan på Autismin talvipäivät, men jag är fullbokad med annat. 

Nån makt i världen ville ändå att vi skulle träffas och kontaktuppgifter är nu utbytta. Tänker absolut ta kontakt med henne. Och på riktigt: vilka är oddsen att vi råkar på samma flyg och bredvid varandra dessutom? Kul tycker jag!

I dag fick jag tala inför en lite mindre grupp. Det var folk inom dagvård, skola, handikappomsorg, socialen osv. Det gick okej tror jag. Men så här i eftertankarna märker jag att jag var mer nervös än normalt. I publiken fanns nämligen människor jag känner, människor som jobbat med Anton. Och det är alltid lite speciellt - mer känsligt på nåt konstigt vis - att blotta sin själ inför bekanta ansikten.

För blotta min själ, det märkte jag att jag gjorde när min hand som höll i kaffemuggen darrade till så att en del av innehållet hamnade på golvet... Men det får gå på mänsklighetens nota eller hur? 

Som jag sagt många gånger innan så tror jag att för att få till stånd förändringar i samhället så behöver vi nå varandra inte bara på det det intellektuella planet. Vi behöver också nås på det emotionella planet. Och att nå dit går inte om vi inte lite gläntar på dörren till vår själ.

För övrigt vill tipsa om att Vasa handikappråd börjar blogga! Tror vi är det enda rådet i landet  som gör det. Gå gärna och kolla och följ med bloggen på  :   http://www.vaasanvammaisneuvosto.blogspot.fihttp://www.vaasanvammaisneuvosto.blogspot.fi

Inga kommentarer: