torsdag 1 november 2018

Det handlar om förtroende

Du sitter i soffan. Med partyhatten på. Tittar på Me Rosvolat. Det är en film du gillar. Du skrattar till emellanåt. 

Jag sitter vid köksbordet. Äter gårdagens rester.

Du kommer till barnporten. Säger: "mamma, mamma, mamma, mamma en annan gång igen. Disco igen". Jag svarar att vi absolut ska gå på disco igen.

Vi har nämligen varit på disco idag. Du och jag. Fast mest du. För jag kunde för första gången sitta i lugn och ro med de andra föräldrarna, medan du var på discot. På andra sidan väggen. Dricka kaffe och tala.

Mellan varven kom du och kollade till mig. Frågade hur det går. Satte dig i famnen på mig. Fast du snart är större en mig. Med det gör inget. Du kommer alltid att ha plats i min famn.

Discot ordnades av DUV i Vasanejden. En förening med och för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det fanns två underbara kvinnor där, som tog hand om er barn och ungdomar. Kvinnor som jag visste - och kände - att de har hjärtat på plats. Hjärtat på plats för att kunna bemöta dig.





För det är det det handlar om. Om att vi föräldrar ska ha förtroende för dem som tar hand om er. Om våra barn. Det må sedan handla om skolpersonal, läkare, terapeuter, vårdare på intervall. Ja, alla de som jobbar med er. Utan förtroende funkar det inte.

Vi måste få känna att de som jobbar med våra barn vill väl. Vill gott. Vill samarbeta. Är empatiska. Är professionella. Är ärliga. 

Därför blir jag som mamma mörkrädd av nyheter som de från igår. I Uppdrag granskning

Om hur illa människor på boenden i Sverige behandlats. Om att en som ställer många frågor får munnen fasttejpad. Om att för att få en boende att sluta stoppa fingrarna i munnen lägger personal den starka såsen sambal oelek på personens tumme. Om en boende som fått en kanna vatten hälld över sig för att han ansetts vara jobbig. 

Om hur Våld, kränkningar och dödsfall skett. I Sverige. I vårt grannland. Sånt kan väl inte hända här? I Finland? Eller kan det?

Och ja, jag vet att stora majoriteten av människor som jobbar med funktionshindrade är fantastiska. Men nog får jag skrämselhicka av nyheter som detta. Nånstans har det gått riktigt fel. 





1 kommentar:

Matti Hokkanen sa...

Såg på Programmet och nu är det ju redan, att de ens vågar sätta en fläkt som värmekälla till ett "Litet Barns" rumm, som de för jämmförelsens skull, gång på gång, uttryckte sig i Programmet och tänk nu, att det ens kan finnas Poliser, som bara läser upp Anklagelser, fast den Misstänkte, inte ens förstår, vad det är frågan om, så hej Ni där i Tammerfors, Obligatorisk Kursdel för Poliserna, gällande, hur man bemöter Dylika Fall, för inte att tala om samma till Rättsväsendet och detta, över hela Världen! Borde ju ögonblickligen, gå till adressen svenska.yle.fi/tipsa och föreslå, att vore det ärt, att de kunde få låna Materialet, för att sända det även här i Finland, så kanske det vaknar upp Debatt om, hur det sedan står till med liknande Enheter här hos oss. Men jag vet, att de säkert tar hand om Barnen/Ungdomarna där inom FDUV, som du jämmför med i din text, så Hurra, Hurra, Hurra till dem och de där i Sveriget, kunde tag modell av dem!