tisdag 9 april 2024

"Du borde skämmas"

Du håller på att somna in. Jag sitter i soffan och väntar din andning ska bli djupare. Du vill inte att jag ska gå än.  

Jag hann inte se mycket av dig idag. Tyvärr. Det blev först kvällsjobb, fick träffa företagare och fundera på hur stöda deras mående. Vi vet att företagare har det tufft idag och många kanske inte mår så bra. Försöker hjäpa till på ett hörn där. 

Efter den träffen blev det att svara på mejl och ringa samtal. Samtalen och mejlen handlade inte om jobbet. De handlade om politiken. 

Läste om hur jag borde skämmas. Om hur jag inte kan veta något om verkligheten. Om hur jag inte är att lita på eller att jag inte vet vad jag besluter om. Om hur jag sitter på höga hästar och borde avsäga mig allt vad politiska arvoden heter. 

Sådant har jag läst. Och det är okej. Ingår i uppgiften som styrelseordförande så att säga. Den som sig i leker ger ska leken tåla och allt vad det nu heter. 

Du kan inte läsa Anton, och just idag kanske det är bra. För jag vet att du inte skulle känna igen mig, din mamma, i detta. De som skrivit och är arga har tyvärr inte en helhetsbild om vad det det handlar om eller hur det gått till. Jag ska försöka förklara.

Samkommunen för Österbottens välfärdsområde harmoniserade 2022 så kallade flitpengar. Flitpengar som kanske också du Anton en dag kan få. Pengar du kanske kan få för att sortera muttrar. Pengar du kanske kan få för att plocka skräp. Än gäller det inte dig och tiden visar hur det blir med den biten.

Det jag vet är att samkommunens styrelse på basen av beredning godkände harmoniseringen 2022. I den styrelsen satt inte jag.  Det jag också vet är att ingen avsiktligt i den styrelsen varit ute för att sänka någons flitpeng.

Nå, vad har då jag eller styrelsen för Österbottens välfärdsområde med detta att göra i och med att beslutet om harmoniseringen tagits i samkommunens styrelse? 

Jo, på så vis att handboken uppdaterats då Eskoo och Kårkulla 2023 kom med i Välfärdsområdet, och den handboken innehåller nivåerna på flitpengen. Den har vi godkänt ja. Tyvärr har vi inte i den kunnat ta del av att det i praktiken för en del betytt en sänkning. Nivåerna har varit mellan 1€ och 12€ och 2€ har den varit för Vasabor redan länge.

Ingen, absolut ingen, har varit i kontakt med mig om att det betyder en sänkning. Skulle jag vetat det skulle jag ha agerat. Det tror jag de som känner mig vet. Men nu är det många som inte känner mig och verkar göra sina egna tolkningar. 

Och det är okej. Ingår i uppgiften.

Jag har alltid lovat att göra politik ärligt. Märker vi att något gått snett ska vi vara beredda att tänka nytt. Nu märkte vi att det gått snett och är beredda att tänka nytt. Redan nästa måndag gör vi det.  

Jag har inte svårt att medge att en miss skett. Även beslutsfattare är människor och gör missar. Denna miss var sådan att vi inte förutsåg den. 

Citerar mig själv: "den gick under radarn".

Men ingen, absolut ingen, i styrelsen har godkänt handboken med nivåerna på flitpengen som en sparåtgärd eller att den skulle sänkas för någon. Och nu när det visade sig att det för en del betyder en sänkning tar vi upp det på nytt och begär mera information.

I min värld är det det rätta att göra oavsett att jag vet att att det kan tolkas som att vi inte vetat vad vi beslutat om eller att vi försöker rentvå oss.

Med handen på hjärtat kan jag säga att så inte är fallet. Både jag som beslustfattare och högsta ledningen vill ta upp ärendet. 

Och det vill vi göra tillsammans.

Det sagt så bär vi givetvis ansvar. I min värld betyder det att vi ärligt och hoppeligen i en samhällsbyggande dialog tillsammans ska kunna utveckla samhället. För det är precis så starkt som det tar hand om sina mest sårbara medlemmar. 

Nu andas du djupt Anton. Du har somnat. Och mamma har skrivit denna lilla text och tagit några samtal till. Det är knappast många som läser den här texten. Men kanske någon. Och den som läser kanske får en infallsvinkel till.





5 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver så fint ...Hoppas får mera av dina tankar o erfarenheter. Önskar er trevlig väntan på sommaren.

Ellu sa...

❤️

Majsan sa...

Du har mycket på ditt bord! Önskar dig styrka❤️

Anonym sa...

Tack Anne för att du öppnar upp o vågar reagera o agera <3

Anonym sa...

Du kan inte hinna med överallt, men...Är det nån som tänkt på att Skolgångshandledare MÅSTE arbeta på Eftis och Morris för att få månadslönen att nå över 1000 euro? Tyvärr så är det, usel lön med tanke på arbetet en Skolgångshandledare gör. Det har redan nu varit svårt att få tillräckligt med handledare till skolorna. Så om Eftis och Morris stängs försvinner även handledarna till andra jobb där de får en lön som täcker hyra och mat. Hoppas detta inte går under radarn. Låt oss satsa på Finlands framtid - Barn och ungdomar