torsdag 13 januari 2022

Om servicesedlar och privata sektorn

Hemkommen från jobbet. Tog en runda via vaken. Det iskalla vattnet gjorde gott. Nu i soffan, snart börjar valdebatten på Yle1. Ska se vad Marin, Orpo och Purra tycker och tänker.

Fick idag frågan om hur jag ser på företagens roll i välfärdsområdet?  Mina tankar var på lite annat då, så svarade kanske rätt flummigt, Berättade ändå att jag ser deras roll som otroligt viktig. Att vi inte klarar av vården och omsorgen utan företagen. Att de har en viktig kompletterande roll.

Den offentliga sektorn måste ha ansvaret när vi talar om lagstadgad verksamhet. Det betyder också att ansvaret av övervakningen måste fungera, när service köps av företag. Men övervakningen gäller inte bara företagen, det gäller även den offentliga sektorn. Samarbetet mellan företagen och den offentliga sektorn måste löpa friktionsfritt.

Efter mitt flummiga svar har jag funderat lite till. Från ett personligt perspektiv. 

Har nyligen fått erfara hur det kan funka när de löper på. Låt mig berätta; person x var i akut behov av hemtjänst. Men den offentliga sektorn hade inte lediga resurser. Ingen skulle kunna se till hen. Men inom några timmar ordnades det med servicesedel. Av välfärdsområdet. Inom 18h var hemtjänsten igång tack vare en lokal företagare. 

Vad skulle hänt med person x utan den lokala företagaren? Eller utan tjänstepersonen på välfärdsområdet som såg till att göra beslut på servicesedel? När det funkar så funkar det. Denna gång tack vare smidigt samarbete mellan den offentliga och privata sektorn.

Funderar också på egen användning av servicesedlar. Jag är ju närståendevårdare till Anton. Min ledighet ordnas de facto med hjälp av servicesedlar. Som jag använder genom att köpa vård till Anton via ett företag. Fungerar hur bra som helst. Dessutom har jag valfriheten att själv välja varifrån servicen tas. 

Vi är och kommer att vara beroende av företagen för att se till att alla får den vård och omsorg de behöver. För att vi ska kunna lita på att det fungerar behövs inte bara övervakning utan också ett samarbete som fungerar. Det behövs en strategi där man ser över var och hur företagen kan vara till stöd. 

Personligen skulle jag gärna även se att de mindre och lokala företagen skulle ha en större andel av servicebuketten. 

Valdebatten mal på i bakgrunden. Märker hur Orpo, Marin och Purra tangerar samma ämne. Verkar som vi alla förstår företagens betydelse. Trots olika politiska bakgrund. Trots att det skiljer i hur stor andel man är beredd att ge den privata sektorn. Men vi vet alla att företagen behövs. Och vi behöver samarbeta.




1 kommentar:

Matti Hokkanen sa...

Säkert så, som Du Beskriver och får se, hur det sedan Fungerar, tex inom Lapin Hyvinvointialue? Jasså, Du brukar även, Tag Dig till Vaken, så hur är det, behövs det bastu i sammband med Vaksimmning, eller förstör Bastun, helt och -hållet Saken, vilket var den första Frågan till mig, inom den första Arbetsintervjun i Särkänniemi, inför Sommarjobben 2002, då jag hade fyllt i på Ansökningsblanketten, att jag även, Brukar Vinterbada och på Frågan, svarade Jag, att det verkar vara en Smaksak, dvs vissa Entusiaster, säger just, att Bastubad, förstör Vinterbadet, medan tex. Jag, nog tycker, att det skall finnas Bastu vid Vaken, då man ändå, Stannar litet längre vid det Offentliga Vinterbadstället, som kanske inte, riktigt är vid Hemknutarna och Föredrar mera Insjö, än Havet, för i Havet, känns vattnet ännu kallare och då det brukar finnas cirkulationspump under vattnet vid ett Offentligt Vinterbadställe, Handlädde en gång en Medbadare mig, att då man känner, att vattnet strömmar, vilket just cirkulationspumpen förorsakar, lönar det sig, att vända tillbaka, så man säkert, inte stöter huvudet i den kanske vassa iskanten, vilken ju ändå inte, borde existera i ett säkert och -välskött Vinterbadställe och Absolut, Inga Huvuden under vattnet på Vintern, att inte Hjärnan fryser och har inte heller, blivit Smittad av Galningar, som rusar direkt i Bastun från Vaken och förutsätter därmed 150 Graders Temperatur i en Offentlig Bastu, vilken sedan, fattade äld och måste Byggas upp på nytt, så om möjligt, både då man går från Bastun till Vaken och -tvärtom, en jumm dusch före, så kråppstemperaturen, sjunker långsamt och -stiger långsamt, då man kommer upp ur vaken, så är det inga risker för hjärtat. Men gå Ni alla även och se på Förtäckning, över Synskadade Valkandidater på Adressen nkl.fi och Förtäckningen, Uppdateras till och med den 21.1.2022.