söndag 6 november 2011

Milano

Nu är det ju faktiskt så att jag inte bara är en mamma. Inläggen har hittills kretsat enbart kring mitt familjeliv. En riktig "mammablogg" med andra ord. Men jag har också en yrkesidentitet. Om du bekantat dig med mig enbart genom mina inlägg här så kanske du inte vet vilka andra frågor jag brinner för: nämligen missbruksfrågor!

Jag har ett jobb som är väldigt betydelsefullt för mig. Så där på riktigt. Jag tror jobbet delvis gjort att jag hållits vid mina sinnes fulla bruk (för det mesta!), när livets vindar blåst lite väl hårda.


Jag gillar mitt jobb skarpt, får väl en slags kickar av det och känner att det är mitt "kall" att jobba för och med missbruksfrågor. Vill du lyssna till mina tankar kring mitt jobb kan du lyssna på en radiointervju jag gett till programmet Samtal om livet

Hur som helst så åker jag i dag till Milano i jobbärenden. Jag fungerar som koordinator och ordförande i Proskills2 projektet. Ett projekt där vi är nio partners från åtta länder som tillsammans jobbar för att skapa ett program för hur man kan jobba med marginaliserade  människor så att vi kan få dem delaktiga igen. Ett oerhört intressant jobb.






Vi har en superbra grupp bestående av  psykologer, sociologer och pedagoger. Jag tror jag har den lägsta utbildningsnivån i gänget men det gör inget!  Alla har, trots några doktorshattar,  erfarenhet av att jobba på gräsrotsnivå. Och det bästa av allt: vi delar passionen för jobbet och är alla övertygade om att det GÅR att förebygga utslagning och att det GÅR att få människor in i samhället på nytt. Men det kräver kreativa lösningar! Vill du läsa mer om projektet kan du gå in på vår websida: www.pro-skills.eu/


Jag kommer nu att jobba några långa dagar och sedan njuta av långa middagar med god italiensk mat. Tror bestämt vi ska besöka stadens äldsta pizzeria. Tankarna på senaste besöket får snålvattnet att rinna till...



Tar alltså en kort paus från bloggen för att koncentrara mig på jobb och Milano.  Åtekommer i slutet av nästa vecka, kanske med en liten reserapport.  


Arrivederci och sköt om dig!

5 kommentarer:

Anonym sa...

viktigt, angeläget och värdefullt. Ciao Bella!

Naadi sa...

Åh, du blir ju bara mer fantastisk! Ha en riktigt skön resa, fastän det handlar om jobb :)

RockMom sa...

Trevlig resa. Ser fram emot en rapport!

Anonym sa...

Vad intressant. Jobbar du som psykolog och träffade du några bra psykologer där borta? Jag är nämligen svensk och bor här och känner att jag skulle behöva prata med någon som åtminstone pratar engelska. Har du några tips?
Tack så jättemycket, svara gärna till min mail om du har tid.

Anne Salovaara-Kero sa...

Typicalstory: jag ska skicka kontaktuppgifter till Nadia och Cristina som jag känner från Milano. De jobbar som psykologer på ASL Milano. Inte perfekt engelska men nog så att ni kan kommunicera om det behövs. De är helt underbara kvinnor : )

Sköt om dej,
Anne