fredag 4 november 2011

Var går gränsen?

Det har jag funderat på i en vecka nu. Alltså var gränsen går för hets mot folkgrupp? Och hur i vida världen har jag funderat på det då? Svar: för att jag inte riktigt ännu kan släppa tanken på Ajankohtainen kakkonen och inslaget om Nimby.


Med risk för att låta tjatig ska jag ha ännu detta inlägg kring temat. Sen slutar jag. Jag lovar.

Här kan du på finska se och lyssna till vilka åsikter som yppades om utvecklingsstörda. Orkar/vill du inte gå in och checka (för jepp, det är skrämmande) så kan jag berätta att damen i programmet är rädd för att värdet på hennes lägenhet går ner om det kommer bostäder för utvecklingsstörda till området. Taxitrafiken skulle också öka. Vanlig biltrafik skulle ju säkert inte öka om det flyttade vanliga barnfamiljer dit? Och som pricken på i så måste hon i så fall fundera på att börja låsa dörrarna till sitt hem... För TÄNK vad som kan hända om det flyttar utvecklingsstörda dit! 


Det om det. Nu funderar jag på varför YLE valde att släppa programmet där en viss folkgrupp demoniseras? Och om det inte närmar sig gränsen till vad man kallar hets mot folkgrupp?  Wikipedia definierar hets mot folkgrupp enligt följande: Hets mot folkgrupp är ett brott som innebär att offentligt sprida uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper.




Jag vill ju hoppas att YLE valde att låta det gå ut för att den "upplysta" delen av befolkningen skulle resa sig på bakfötterna och fördöma dylika uttalanden. Att vi människor skulle vakna till inför NIMBY fenomenet och fördöma den. Jag hoppas innerligt det! Det jag tyvärr är lite rädd för är att det också kan ha motsatt effekt: att en del av mina medmänniskor får vatten i kran och liknande åsikter får än mera fart. Hoppas innerligt inte det!

Jag undrar om man släppt ut Kovalainens åsikter om hon istället för utvecklingsstörda talat om invandrare eller någon annan utpekad folkgrupp? Tankelek: ordet utvecklingsstörd skulle ha bytts ut mot invandrare. Skulle YLE ha sänt programmet? Min tippning (kan ha fel) är att det inte skulle ha sänts på bästa tittartid i ett respekterat aktualitetsprogram... Det skulle ha väckt (med all rätta!) ett ramaskri. Eller vad vet jag, kanske YLE skulle sänt även ett sådant program. Vad tror du?


Det har gnagt mig lite att fråga YLE vad poängen med programmet var. Om man släppt ut det om Taina uttalat sig lika om en annan grupp människor? Jag är nyfiken på var gränsen mellan hets mot folkgrupp och yttrandefriheten går hos YLE. Vilka kriterier har de för att avgöra vad de släpper ut och vad som väljs bort?






Och gissa vad jag just gjorde? Jep, tryckte iväg på sendknappen : ) Med ett meddelande till YLE där jag ber om att få svar på min fråga om gränsdragningarna och att jag gärna skulle se POSITIVA program om LYCKAD inklusion i samhället, om hur ONÖDIG hela nimby är. 


Väntar med spänning på svar! Och får jag ett ska du få ta del av det. Absolut.



2 kommentarer:

Sonja Björkman sa...

Bra reagerat. Nån måste reagera. Vi är alldeles för gråa.

Tina sa...

Jag blir ledsen och arg. Varför inte se det positiva nån gång ?
Jag skulle känna mig trygg med utvecklingsstörda som grannar. Mer sociala finns inte tror jag ! Men jag är väl partisk som har en utvecklingsstörd dotter. Bra att du reagerar, keep on girl !! Kram Tina