torsdag 17 november 2022

För att du är viktig

Jag har just kommit hem. Från en tillställning gällande välfärdsområdet. Telefonen har plingat till flera gånger under tillställningen. Jag har fått kommentarer om att jag gjorde ett klokt val. Nån har också undrat om allt är ok med mig, att det hoppeligen inte handlar om nåt allvarligt.

Först förstår jag inte ens vad det handlar om. Sen berättar en av mina politiska kolleger att Vasabladet tagit upp frågan, som behandlas på måndagens stadstyrelsemöte. Då förstår jag varför människor hör av sig.

Det är nu 45 dagar kvar tills vi tar över som beslutsfattare i Välfärdsområdet. Då bär vi på riktigt ansvar för verksamheten. Ansvar för personalen. Ansvar för vården. Ansvar för omsorgen. Ansvar för specialomsorgen. Ansvar för räddningsväsendet. Ansvar för din, min och våra anhörigas välfärd.

Och vet du vad? Jag vill på riktigt försöka sköta mitt uppdrag som styrelseordförande så bra som möjligt. Och det tar tid. 

Jag må kunna hålla många bollar i luften. Men någon supermänniska är jag inte. 

Att sköta uppgiften som styrelseordförande, sitta på flera tunga förtroendeposter inom staden samtidigt som jag har familj (med allt vad det innebär i vår lite annorlunda familj) och jobb är en ekvation som på sikt skulle leda till att nåt av förtroendeuppdragen lider. Och då gäller det att prioritera.

Det är det jag nu gör. Prioriterar. 

I valet hade jag en slogan: För att du är viktig. Den återkommer jag till nu. För att just du är viktig vill jag sköta mitt uppdrag så gott jag kan med den erfarenhet och de resurer jag har. För jag lovade det. Och jag vill hålla mitt löfte.

PS Jag har nog kvar min plats som fullmäktigeledamot i Vasa stad, så helt lämnar jag inte kommunalpolitken. Men lämnar de tyngsta uppdragen till andra nu. 




Inga kommentarer: