måndag 2 januari 2012

Lärde jag mig något?

Året har bytt och det är dags för mig att titta in här på bloggen igen. Jag har surfat runt lite på andra bloggar och det verkar vara pop att berätta om det gångna året, i ord och bild och fina årskrönikor. Fint så. Men jag orkar inte. 


Julen var ljuvlig. På sitt sätt. Men den tog också musten ur mig. Ändrade rutiner och Anton med vattkoppor har en tendens att ta musten ur mig. Med andra ord gillar jag den vanliga vardagen bättre.


Istället för en årskrönika jag har idag funderat lite kring saldot från 2011. Vilka är de erfarenheter jag vill ta med mig? Vad lärde jag mig?

  • Jag gjorde en del misstag. Men jag är övertygad om att de var värda att göras, att jag lärde mig något från dem.
  • Jag har träffat en massa nya underbara människor! Människor jag utan Antons specialitet knappast aldrig skulle ha mött. De kommer att följa med mig även i framtiden.
  • På jobbet har jag fått ett stort nytt ansvarsområde, som mellan varven känts som att jag tar vatten över huvudet. MEN: vi har lyckats och responsen på mitt sätt att leda projektet  och teamet är fint så det värmer i hjärtat... Lärdom: våga ta nya utmaningar!
  • Min rygg har krånglat mer än någonsin... Jag tog äntligen tag i det och i små, små, steg tror jag den ska bli bättre. Lärdom för mig: ta hand om min fysik...
  • Jag har alltid tänkt att jag nog inte kan skriva. Inte mer än skolarbeten, rapporter och insändare. Jag tog modet till mig och började blogga! Tänkte bara att vad tusan: jag har något att dela med mig av! Språket är kanske inte alltid det bästa, men kanske det finns ett innehåll? Och visst har det visat sig vara väl värt mödan... Tack kära du som orkat hänga med!
  • Jag har offentligt blottat min själ (i bloggen och i någon insändare). Något jag var väldigt fundersam kring... Men jag gick inte sönder. Tvärtom! Jag känner mig starkare än någonsin, även om jag vet att du och en del andra kunnat ta del av mina innersta tankar. Att dela med sig kan stärka och det är något jag kommer att fortsätta med även i framtiden.

Listan kunde göras mycket längre men livets realiteter sätter stopp här. Jag har ungar som ska nattas!

Nyårslöften? 

  •  Att ta hand om mig själv och min familj
  • Att även framöver våga stå på mig (tro mig, det får man träna på då man har specialbarn!)
  • Att med vishet försöka förvalta den erfarenhet livet ger mig. Den är unik...
  • Att komma ihåg vad som är viktigast i livet: kärleken!
Ja, och så ska jag börja tänja efter träningarna : )





4 kommentarer:

Hilkka sa...

Välkommen tillbaka... ;-)

Saija sa...

Gott Nytt År och mycket krafter, din blogg är verkligen härlig, ger så många tänkvärda saker.

Tina sa...

Hej ! Har längtat efter dina tankar och härliga texter. Mycket stämmer in på mig med, var rädd om dig min bloggvän ! Kram tina

Anne Salovaara-Kero sa...

Tack för era fina ord. Önskar oss alla ett bra år 2012. Sköt om er. Anne