torsdag 17 januari 2013

Ett litet knip

Förhandsanmälan till skolorna har börjat, för alla 2006 år födda barn. Eller nåja, inte exakt för alla. Mitt 2006 år födda barn blir inte anmäld till den grundläggande utbildningen. Inte denna gång.

Och det är helt och hållet vårt eget val att låta honom mogna till ett år på förskolan. Vi känner att det är det rätta för honom. Även om han separeras från sin årskull, så behöver han mera tid på sig.

Men i ärlighetens namn så kniper det till litet i mitt morshjärta och en tår rinner ned längs kinden. Det är i situationer som detta som det blir så konkret att vi lever i en annorlunda verklighet. En verklighet jag inte skulle byta bort men som ibland har sina smärtsamma inslag.

Min tolkning av min reaktion är att detta är en del av sorgespiralen. Det stora sorgearbetet har jag gått igenom och kommit till acceptans. Här kan du läsa om den vägen. Men när livet här i landet Annorlunda kommer till olika brytningsskeden (som att börja skolan osv) blir man påmind om den försvunna drömmen. 

Drömmen som förvandlades till något annat. Något som jag är evigt tacksam för, en upplevelse få förunnat. Det oaktat är kanske människan - jag - funtad så att man trots allt känner en liten saknad inför de försvunna drömmarna.

2 kommentarer:

Melli sa...

Vi lät också vår äldsta mogna ett år till på förskolan. Inget har jag varit så nöjd med som det valet! :) Han har haft det tillräkligt jobbigt redan såhär, stackarn om han hade börjat samma år som förskolevännerna. O fast det var jobbigt förra året då han inte riktigt visste i vilken klass han hörde hemma så har han nu vänner i båda grupperna vilket jag är glad för.

Det är inte lätta val man gör men man gör sitt bästa. :)

Fru Tallund sa...

Som lärare kan jag säga att om man är minsta tveksam har man inget att förlora på att vänta. Jag har många exempel på såna som har börjat "för tidigt". De har inte bara svårt på ettan utan kommer aldrig riktigt i kapp. Förstås är det ju lite annorlunda med ett specialbarn, men ändå tror jag han vinner på att få mogna lite till.