Anton,
du har varit fundersam de senaste dagarna. Undrat varför jag varit så
mycket i telefon, suttit vid datorn. Det är för att jag försökt få med
folk, försökt få dem att engagera sig för missbruksvården. Och vet du,
jag är så glad, ända in i själven, för hur positivt människor tagit emot
mina samtal.
De
har brytt sig. De har sagt att detta ska vi tillsammans fixa. Klart vi
ska ha anstaltsvård även på svenska! Jag har blivit känslomässigt rörd
av deras respons. Det må ligga en del politik i frågan, men i grund och
botten beror engagemanget på omtanke om våra medmänniskor.
Och
det ger mig hopp om även din framtid. Framtiden jag mellan varven oroar
mig för. Hur blir det med din vård i framtiden, om det bara är pengar
som styr? Sådant oroar jag mig för. Speciellt för tiden efter att jag och pappa inte mera finns här för dig.
Men
samtalen i dagarna har gett mig hopp. Människor bryr sig. Och jag
hoppas att den dagen du behöver någon som engagerar sig för dig - för
din omsorg - så finns människorna där.
Det är för varandra vi människor finns till.
************************************************************************************************
Det blåser kring den svenskspråkiga missbruksvården i Finland. Går det dåligt, har vi efter årsskiftet ingen anstaltsvård på svenska. En tanke som skrämmer mig. Det är nämligen en frågan om liv eller död för vissa av våra medmänniskor.
Jag fick idag av en journalist frågan om jag helt självmant tagit mig an frågan. Om jag själv tagit initiativet till att försöka hitta en samsyn i regionen, i Svenskfinland, för att rädda den svenskspråkiga missbruksvården?
Mitt svar blev: jag bara måste ju.
Men vet du vad? Jag är ingalunda ensam som engagerar mig! Alla - precis alla - jag hittills talat med är av samma åsikt. Vi ska hitta en lösning som även på sikt garanterar den svenskspråkiga missbruksvården. Och mitt hjärta har svämmat över av människors omtanke. Trots ekonomiskt dåliga tider, så finns medmänskligheten där. Tillsammans är vi starka.
Det som nu krävs av Kårkulla samkommuns fullmäktige vid mötet 12.10 är att ge tilläggstid till kommunerna för att hitta en lösning. Ge oss tid, så kommer vi tillsammans att hitta en lösning som på sikt garanterar den svenskspråkiga missbruksvården i Finland. En vård som vi tillsammans ska utveckla till att motsvara behovet våra missbrukare, och deras anhöriga, har.
För som jag ovan skrev: det är för varandra vi människor finns till
För som jag ovan skrev: det är för varandra vi människor finns till



