fredag 23 mars 2012

Luxemburg

Här sitter jag och printtar ut sista materialet som jag ska ha med till Luxemburg. Har en spännande resa framför mig! Jag och mina kolleger från åtta olika länder har nu äntligen nått  första delmålet: vi ska nu utbilda nya människor i ett nytt och innovativt sätt att jobba med och utbilda marginaliserade människor.



Vi kommer att ge våra nya partners metoder och verktyg till hur de kan jobba med att höja marginaliserades självkänsla, självkännedom, sociala färdigheter och förmåga att själv styra sitt liv. Dessa färdigheter anser vi vara "baskunskaper" för att människan ska kunna ta till sig även annan kunskap och hitta sin plats i samhället.

Traditionellt menar man läs-, skriv- och räknekunskaper då man talar om om baskunskaper. Vi anser att utöver detta så krävs också dessa andra kunskaper: utan god självkänsla och självtillit har man betydligt svårare att lära sig! Och det i sin tur påverkar hur man hittar sin plats i samhället. Vi tror alltså att det är oerhört viktigt att med marginaliserade människor jobba med självkänslofrågor så att de blir "empowered" till att till exempel börja studera. Om vårt projekt kan du läsa mer om här: Pro-Skills

Måste medge att jag är sjukt nervös inför denna grej. Jag har en hel del ansvar iom att jag koordinerar grejen. Tur är att jag har ett team utan like att jobba med. Tillsammans kommer vi att fixa det galant!

Jag kommer att vara borta i fem dagar. Prognosen är sol och kring +19 grader för hela perioden : )




1 kommentar:

Maria sa...

Det går nog bra!Hoppas du även hinner njuta !