tisdag 25 oktober 2011

Not in my backyard!

Är så förbannat ledsen. Och arg. Har just tittat på Ajankohtainen kakkonen, om hur människor i dagens Finland på riktigt är av åsikten att de inte kan ha utvecklingsstörda boende i grannskapet. NIMBY attityden gäller tydligen för en del av oss... 
Damen med röd kalufs, Taina Kovalainen, uttryckte i programmet sin åsikt utan skrupler. Att ha utvecklingsstörda boende i närheten kan göra följande:

  • sänker värdet på hennes lägenhet
  • trafiken i kvarteret kommer att öka (taxin)
  • hon måste tänka över om hon måste börja hållas bakom låsta dörrar. För hujeda mig: man vet ju inte vilken sorts människor de är. Tänk vad de kan göra? Vågar man släppa ut barnen mera?
Taina sade sig bara säga högt det som andra inte vågar säga... För ämnet är ju så känsligt och det inte är korrekt att uttrycka åsikter som detta. Men hon säger vad hon tycker, rak som hon är! Här kan du kolla in eländet, efter inslaget om Somalien. 


Shit vad rädd jag blir. På riktigt. Mitt barn ska växa upp i denna värld.

Jag har en ovana att försöka vända och vrida även de mest negativa till något positivt. Annars kan jag inte överleva. Angsten över A2 har jag svårt att hitta något positivt med.

Men en liten grej hittar jag: program och åsikter som detta får mig att bli än mer pissed off och övertygad om att jag på nytt ska troma in mig i politiken. Där kan jag försöka påverka så att fler människor skulle börja tillämpa YES! in my backyard!

3 kommentarer:

Naadi sa...

Herregud, på riktigt??! Hur kan man tänka så? Nu blir jag också rädd över vart denna värld är på väg.
Tanten kan flytta själv. Säger jag nu utan att ha sett inslaget.

Softy sa...

Jag är chockad och ledsen.

Anne Salovaara-Kero sa...

Visst blir man ledsen... Tur så är hon hoppeligen medlem i en liten, pikiliten, minoritet. Jag måste få tro att stora majoriteten har mer förståelse!

Och jag tycker som du Naadi: tanten kan själv flytta om det är så skrämmande!