fredag 2 september 2011

Kan man vara småbarnsmamma OCH politiskt aktiv?

Fick häromdagen via omvägar hälsningar att jag inte ännu skulle söka mig till kommunalpolitiken, att jag borde vänta ännu en period. För jag har ju så små barn...

Tja, vad ska man säga? Sant är att vi ännu har små barn. Men vi är ju de facto två föräldrar som tar hand om dem. Undrar om reaktionen skulle ha varit densamma om det gällt min man? Eller andra småbarnspappor?

Hur som helst så tycker jag det är upp till vår familj att själv bestämma hur det blir med den frågan. Ett intresse finns, ett stort sådant, kan jag erkänna. Men hur livet ser ut om ett år återstår att se. Tiden visar med andra ord.

MEN, jag tycker absolut att småbarnsföräldrar behövs i politiken, kvinnor och män. De kan ge sitt perspektiv på olika frågor, som kanske glöms bort av andra som är i ett annat livsskede. Det behövs av alla åldrar i politiken för att få jämvikt i det hela.
Hur det än blir med en egen retur till politiken vill jag heja på alla som har ett intresse för det. Gå med! Den period jag satt i fullmäktige var väldigt intressant och lärorik. Man kan på riktigt påverka!
Och ja, det blir lite pusslas om man har barn men med ett socialt nätverk är det möjligt. Man behöver ju inte heller sitta i flera nämnder, utan kan välja ett mindre antal uppdrag man tar på sig. Sedan ska man också komma ihåg att om man brinner för det så ger det också energi till en. Och det i sin tur är energi man kan förmedla inom familjen! 


Jag tycker var och en får känna på sina egna gränser och hur mycket tid och energi man har att lägga på politik. Man kan ju se det som en hobby. Kanske man ibland läser budgeter och handlingar i stället för en bok. Det är val man själv gör och som jag inte tycker att utomstående ska lägga sig i. Så JA, jag tycker det går att kombinera mammarollen och en politiskt sådan. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst kan du kombinera om du bara vill och har tid, såna som du behövs inom politiken. Det är du och endast du (ja å din man) som vet hur och om det lyckas i er familj.
/maria