torsdag 15 september 2011

Svampradare och bärplockare uthyres

Anton är nu fem och Anni tre år och jag tänkte de gott kunde börja dra in lite kosing till familjen. Jag var ut en tur i skogen med dem idag och hittade det perfekta uppdraget för dem! Anton kunde börja jobba som "svampradare" för alla som vill säkerställa sig en god svampfångst i skogen. Och Anni som bärplockare. Hyran kan vi förhandla om ifall du nappar på erbjudandet.

Låt mig förklara: Anton är fenomenal på att bonga ALLA svampar i skogen. Han ser ta mig tusan varenda jädrans lilla svamp, en massa som jag inte alls lagt märke till. Jag antar att det till stor del beror på hans lite avvikande sätt att hantera omvärlden och alla dess impulser och intryck. Han lägger märke till sådant vi andra knappt ser. Och ut i skogen har han dille på svamp. Han ser dem alla. Precis alla. Så vill nån ha hjälp med att hitta svamp är det bara att höra av sig.


Anni å sin sida bara ääälskar att plocka bär. Jag tror hon kunde sitta i lingonriset en hel dag om hon bara fick. Jag garanterar inte hur mycket du får av bären i din korg, men om inte annat får du njuta av hennes sång när hon plockar.

Instruktionsblad medkommer vid eventuell uthyrning. Den lyder som följande:
  • var snabb, extremt snabb, om du vill ha svamparna hela i din korg. Anton vill gärna ta död på dem genom att stampa på dem så fort han ser dem. Se alltså till att dina reflexer är triggade, och du kommer att få en massa fina svampar ; )
  • se till att ha slickepinnar med dig: de brukar fungera som mutor när Anni bestämt sig för att göra tvärt emot dig
  • ha öronproppar med dig: de kan komma väl till hands när Anni får ett raseriutbrott för att du råkar titta på henne med fel blick
  • var speciellt aktsam i närheten av vattenpottar: vänder du blicken kan du hitta Anton sittandes i den. Och han njuter storligen! Har du tur har han hunnit ta av sig stövlarna
  • vänd inte ryggen mot Anton: gör du det kan du hitta honom dinglandes i ett träd. Och då får du själv klättra upp och ta ner honom
Följer du bruksanvisningarna kan jag garantera dig en trevlig skogsutflykt med en massa skratt, med en massa svamp som saldo och några bär på köpet. Och motion för dig: du kommer att ta ett och annat springsteg efter Anton! 


    Inga kommentarer: